PENGENALAN TAMADUN MELAYU
1. Sebuah tamadun yang dibentuk oleh sekelompok manusia yang digolongkan
secara luas sebagai kumpulan orang-orang Melayu dan bertempat di suatu wilayah
di Asia Tenggara yang dikenali dengan pelbagai nama seperti Gugusan Kepulauan
Melayu, gugusan Kepulauan Melayu-Indonesia, Nusantara, Alam Melayu dan Tanah
Jawi, Nusantara
2. KepulauanEaster (LautanPasifik) hingga Madagaskar(LautanHindi), Formosa
hingga ke New Zealand, Diaspora , Melayu pinggiran di Afrika Selatan, Sri
Lanka, TimurTengah, Australia Barat, Britain.
3. Istilah Melayu boleh ditakrifkan berdasarkan:
4. Rumpun bangsa dan bahasanya iaitu Melayu.
5. Tergolong dalam cabang Melayu-Indonesia bersama-sama suku Jawa, Sunda,
Madura, Aceh, Minangkabau, Bajau, Murut, Bugis, Sasak, Melanau, Iban, Sulu dll.
ORANG MELAYU
1. Tiada bukti kewujudan manusia di Alam Melayu pada zaman Pleistosen.
2. Fosil Java Man (tulang paha, tengkorak, gigi) lebih mirip mawas
3. Tiada bukti/ penemuan artifak/fosil yang mewakili budaya zaman ini.
PERAK MAN
1. Rangka lengkap manusia tertua.
2. Berusia kira-kira 11K tahun
3. Ditemui pada 1991 di Gua Gunung Runtuh, Bukit Kepala Gajah, Lenggong.
4. Dari Zaman Paleolitik
5. Berusia 40-50 tahun ketika mati
6. Panjang 157cm
7. Dikebumikan spt janin bersama cengkerang, tulang haiwan, alat batu
TEORI KEDATANGAN ISLAM KE ALAM MELAYU
TEORI DARI INDIA
1. Dikemukakan oleh Snouck Hurgronje : "…Seolah sebahagian bangsa
India memeluk Islam, maka orang-orang Islam dari India turut mengambil bahagian
lalulintas dan emigrasi di Nusantara, dan mereka itulah yang memasukkan Islam
ke wilayah Nusantara.“
2. Disokong oleh kebanyakan orientalis seperti R.O.Winstedt, B. Harrison
dll.
3. Alasan yang mengukuhkan teori ini:
4. Batu-batu nisan awal yang dijumpai di A.M telah diimport dari Kambay
(Kembayat) Gujerat.
5. Peranan penting yang dimainkan oleh pedagang-pedagang Gujerat di
Kepulauan Melayu dan kesannya terhadap penyebaran Islam.
6. Tradisi kesusasteraan Melayu lebih mirip kepada tradisi India Islam.
Kelemahan teori ini:
1. Kajian mutakhir – perhubungan di antara Alam Melayu dan Tanah Arab wujud
sebelum lahirnya Islam lagi. Tidak tepat mengatakan Islam dari India
berdasarkan batu nisan yang dijumpai menyerupai India.
2. Bukan hanya pedagang India sahaja berdagang di Alam Melayu tetapi juga
dari tempat lain seperti dari Arab dan China.
3. Tradisi kesusasteraan berkembang lewat setelah Islam lama bertapak dan
berkembang luas di India.
4. Perselisihan dari daerah mana:
5. Gujerat – persamaan batu nisan
6. Benggala – Malik al-Salih Raja Pasai I orang Benggali.
7. India selatan – ciri mistik dan sastera
8. Malabar – persamaan mazhab Shafie
1. TEORI ISLAM DARI CHINA
Berdasarkan laporan bahawa China telah menerima sejak zaman pemerintahan
Maharaja Ta’I Tsuing dari Dinasti Pang (627-650M.
2. Dikatakan bahawa Rasulullah s.a.w menghantar Wahab Abi Kabash dan
akhirnya meninggal dunia di Canton.
3. Khalifah Uthman pula menghantar Sa’ad bin Abi Waqas dan mengasaskan
sebuah masjid di Canton.
4. Prof.S.Q.Fatimi – perpindahan beramai-ramai orang Islam dari Canton
876(atau 878) akibat pemberontakan yang berlaku hingga korbankan 100,000 -
150,000 orang Islam:
5. Mereka yg selamat pergi ke Alam Melayu, antaranya menurut S. Naquib ke
Kedah dan Palembang. Selain itu ke Champa, Brunei, pantai timur Tanah Melayu
(Patani, Kelantan, Terengganu & Pahang) dan Jawa Timur.
6. Hujah-hujah Di Champa terdapat dua inskripsi yang menguatkan lagi
dakwaan sesetengah ahli sejarah mengenai kedatangan Islam di bawa dari daerah
tersebut.
7. Terdapat sebuah batu nisan yang bertulis "Khat Kufi" bertarikh
1039 masihi dah sebuah Monumen "tugu“ bertarikh 1025 masihi. Pada Monumen
tersebut terdapat catatan yang berhubung dengan hukum-hukum Islam.
8. Selain itu, terdapat sebuah batu nisan yang dikatakan seorang wali Allah
keturunan Arab, bertarikh 419 H / 1028M yang dijumpai di Pekan, Pahang.
9. Batu Bersurat Terengganu yang dijumpai di Kuala Berang bertarikh 702 H /
1303 M juga dikatakan bukti yang kukuh.
10. Antara kandungan pada batu bersurat itu ialah ayat Al-Quran dan
arahan-arahan yang dikenakan ke atas orang Islam supaya mematuhi hukum Allah.
11. Selain itu, kisah perdagangan di antara saudagar Oman dengan saudagar
China di Kedah tercatat dalam karangan seorang pelaut Arab yang bernama
Sulaiman di dalam kitabnya Akhbar-Al-Sinwal-Hind (851 M).
12. Di dalamnya tercatat nama-nama seperti Ramni (Lamiri), Barus (Fansur).
Disamping itu, Ibn Khordadheh juga ada menyebut nama-nama pelabuhan yang
dinyatkan di atas dalam kitabnya yang berjudul Kitab Al-Masalik Wal-Mamalik.
13. Bukti lain: Hubungan diplomatik dgn China
14. Bentuk masjid = pagoda di Kelantan, Melaka dan Jawa
1. TEORI ISLAM DARI TANAH ARAB DAN PARSI
Teori ini mendapat sokongan ramai pada masa kini.
2. Menyatakan kedatangan Islam ke Alam Melayu sejak abad 7M.
3. Melalui 3 tahap: Persinggahan, Pertapakan secara meluas.
4. Pengislaman ke negeri-negeri Melayu adalah langsung dari Makkah iaitu
dengan terutusnya Syeikh Ismail oleh Sharif Makkah yang singgah di Malabar
untuk mengambil 'Fakir Muhammad' (keturunan Abu Bakar Al-Siddiq) menyertainya
ke Nusantara utk mengislamkan Merah Silu dan menggunakan nama Sultan Malik
al-Salih.
5. Pengislaman Parameswara dilakukan oleh Sayyid Abdul Aziz yang datang
dari Jeddah.
6. Pengaruh Asia Barat dalam tulisan jawi, yang mana tulisan Jawi adalah
menggunakan huruf-huruf yang sama dengan huruf Arab.
7. Ada pendapat mengatakan bahawa penambahan huruf-huruf seperti ga, cha,
dari pengaruh Parsi. Sementara huruf nga pa, dan nya ialah huruf tempatan yang
di ubah suai dari huruf arab untuk memenuhi keperluan tempatan.
8. Seni khat / kaligrafi yang terdapat di masjid dan istana.
9. Seni suara seperti qasidah, marhaban, berzanji, nasyid dan lain-lain.
10. Pengaruh bahasa Arab dalam bahasa Melayu. Di katakan lebih 7000
perkataan Arab diguna pakai dalam bahasa Melayu.
11. Seperti nama-nama hari, kertas, dakwat, murid, madrasah dan sebagainya.
12. Selain itu penggunaan istilah sultan, khalifah, menggantikan raja.
13. Hubungan Kerajaan Khalifah Uthmaniah dengan Alam Melayu.
FAKTOR PEMANGKIN ISLAMISASI DI ALAM MELAYU
KEUNGGULAN ISLAM
Agama yang mudah difahami.
Menekankan kesamarataan dan keadilan.
Bersifat rasional dan praktikal dalam pelbagai bidang sama ada politik,
ekonomi mahupun sosial
Mengutamakan akhlak dan kehalusan budi.
Menganjurkan kebersihan serta kesucian jasmani dan rohani.
PERANAN RAJA-RAJA / PEMERINTAH
1. Konsep pendewaan terhadap pemerintah, daulat dan derhaka tertanam dalam
jiwa. Bila pemerintah atau raja masuk Islam → rakyat pun turut masuk Islam
2. Hikayat Merong Mahawangsa -pengIslaman Kedah.
3. Hikayat Patani – pengislaman Patani.
PERKAHWINAN
1. Terdapat pedagang yang berkahwin dengan penduduk tempatan kerana
pedagang-pedagang merupakan orang kaya dan sering dikagumi penduduk tempatan.
2. Setelah kahwin, biasanya keluarganya pun akan memeluk Islam.
3. Terdapat juga pedagang yang berkahwin dengan puteri pemerintah tempatan.
Oleh itu Islam lebih mudah tersebar.
4. Terdapat juga perkahwinan wanita Islam dengan lelaki bukan Islam.
POLITIK DAN PENAKLUKAN
1. Peperangan bukanlah satu cara untuk menyebarkan Islam sebagaimana
pendapat para orientalis:
2. Penaklukan Melaka ke atas Pahang bukanlah bertujuan untuk mengislamkan
Pahang tetapi lebih kepada matlamat politik kerana Pahang dikatakan kaya dengan
emas.
3. Pengislaman ke atas negeri yang ditakluk adalah lebih mudah di bawah
pemerintahan yang sama.
PERDAGANGAN
1. Para pedagang berdakwah mengembangkan Islam selain dari berdagang.
2. Ini dijelaskan oleh Marco Polo tentang pengislaman Perlak 1292M.
3. Peranan pegawai perdagangan dalam negeri Islam di Alam Melayu seperti
Syahbandar Melaka menyebabkan ramai pedagang masuk Islam.
PENDAKWAHAN
1. Pendakwahan para ulama dan ahli sufi lebih meluas dan berkesan.
2. Dakwah lebih mudah kerana akhlak baik mereka.
3. Semasa pemerintahan Khalifah Umar bin Abdul Aziz – hantar pendakwah ke
seluruh pelusuk termasuk Alam Melayu.
4. Abad 10M – semasa kelemahan kerajaan Bani Abasiyyah lemah ada ahli sufi
yang berdakwah keluar dari Tanah Arab. Merekalah yang memainkan peranan penting
dalam penyebaran dakwah di Alam Melayu abad 13M dan selepasnya.
5. Lahir ulama di Alam Melayu seperti Hamzah Fansuri, Abdul Rauf
al-Singkeli, Wali Songo dll.
HUBUNGAN DIPLOMATIK
1. Melaka telah menjalinkan hubungan diplomatik dengan China pada 1404
untuk melindunginya dari ancaman Siam.
2. Dasar perlindungan China terhadap negeri-negeri di Alam Melayu bertujuan
politik dan menyebarkan Islam.
3. Perlindungan terhadap Melaka memberikan impak yang sama terhadap
negeri-negeri di Kepulauan Melayu yang lain seperti Kedah, Johor, Kampar dsb.
1. SEJARAH PENCAPAIAN TAMADUN MELAYU
Pencapaian tamadun Melayu menjadi bukti kegemilangan bangsa Melayu pada
lembaran sejarah silam. Pencapaian ini boleh dilihat daripada aspek material
(benda), intelektual (ilmu pengetahuan) dan spiritual (agama/ kepercayaan)
PENDIDIKAN
1. Wujud pendidikan formal dan informal.
2. Wujud institusi pendidikan: masjid, madarasah, muenasah, pondok, surau,
langgar, dayah, pesantren.
3. Penulisan dan penyalinan naskhah kitab berdasarkan manuskrip Melayu
SOSIAL DAN BUDAYA
1. Budaya menulis: manuskrip Melayu
2. Budaya berpuisi: pantun & gurindam
3. Tradisi lisan: tukang cerita, tok dalang, tok selampit.
4. Budaya beradat dan pantang larang
EKONOMI
1. Pelabuhan Melaka
2. Pelabuhan Aceh
3. Pelabuhan Betawi
4. Penggunaan mata wang :
5. Mata wang Kesultanan Melayu Melaka
6. Mata wang Kesultanan Aceh
Kemunculan intelek Melayu:
1. Hamzah Fansuri
2. Shamsuddin al-Sumaterani
3. Nuruddin al-Raniri,
4. Abdul Rauf Singkel
5. Abdul Samad al-Palembani
6. Kecenderungan Sultan-Sultan mempelajari Islam:
7. Sultan Mansur Syah dalam Kesultanan Melaka
8. Sultan Alauddin Riayat Syah dalam Kesultanan Selangor
KESENIAN DAN KEMAHIRAN PEMBUATAN
1. Seni bina: rumah, masjid & wakaf
2. Seni kraftangan: tenun, anyaman, sulaman & tekat
3. Seni tekstil & seni tembikar
4. Peralatan rumah berasaskan kayu dan peralatan menulis
5. Penghayatan nilai-nilai Islam di Malaysia
1. OBJEKTIF DASAR PENERAPAN NILAI ISLAM DI MALAYSIA
Membentuk sebuah masyarakat Malaysia yang bermaruah, beridentiti kukuh dan
disegani oleh masyarakat lain
2. Menubuhkan sebuah 'negara bahagia’
3. Menghapuskan sikap yang negatif dalam menjalankan tugas yang dipertanggungjawabkan
4. Menghasilkan perkhidmatan yang bermutu.
Laman ini membincangkan secara khusus tiga teori kedatangan Islam ke Alam
Melayu iaitu dari India, China dan Arab. Seterusnya membincangkan peranan,
kesan dan pengaruh Islam dalam bidang akidah, politik, sosial, undang-undang,
ekonomi, kesenian, bahasa dan sastera serta pendidikan di Alam Melayu. Akhir
sekali dibincangkan peranan tamadun Melayu dalam bidang bahasa, agama, budaya
dalam pembinaan tamadun Malaysia.
HASIL PEMBELAJARAN
Setelah mengikuti tajuk-tajuk ini, pelajar dapat Menghuraikan teori
kedatangan Islam dan faktor Islamisasi Alam Melayu. Menjelaskan pencapaian
tamadun Melayu serta dapat menjelaskan aplikasi nilai-nilai Islam di Malaysia
PENGENALAN TAMADUN MELAYU
1. Sebuah tamadun yang dibentuk oleh sekelompok manusia yang digolongkan
secara luas sebagai kumpulan orang-orang Melayu dan bertempat di suatu wilayah
di Asia Tenggara yang dikenali dengan pelbagai nama seperti Gugusan Kepulauan
Melayu, gugusan Kepulauan Melayu-Indonesia, Nusantara, Alam Melayu dan Tanah
Jawi, Nusantara
2. KepulauanEaster (LautanPasifik) hingga Madagaskar (LautanHindi) ,
Formosa hingga ke New Zealand, Diaspora, Melayu pinggiran di Afrika Selatan,
Sri Lanka, TimurTengah, Australia Barat, Britain.
3. Istilah Melayu boleh ditakrifkan berdasarkan:
4. Rumpun bangsa dan bahasanya iaitu Melayu.
5. Tergolong dalam cabang Melayu-Indonesia bersama-sama suku Jawa, Sunda,
Madura, Aceh, Minangkabau, Bajau, Murut, Bugis, Sasak, Melanau, Iban, Sulu dll.
ORANG MELAYU
1. Tiada bukti kewujudan manusia di Alam Melayu pada zaman
Pleistosen.
2. Fosil Java Man (tulang paha, tengkorak, gigi) lebih mirip mawas
3. Tiada bukti/ penemuan artifak/fosil yang mewakili budaya zaman
ini.
PERAK MAN
1. Rangka lengkap manusia tertua.
2. Berusia kira-kira 11K tahun
3. Ditemui pada 1991 di Gua Gunung Runtuh, Bukit Kepala Gajah,
Lenggong.
4. Dari Zaman Paleolitik
5. Berusia 40-50 tahun ketika mati
6. Panjang 157cm
7. Dikebumikan spt janin bersama cengkerang, tulang haiwan, alat batu
TEORI KEDATANGAN ISLAM KE ALAM MELAYU
TEORI DARI INDIA
1. Dikemukakan oleh Snouck Hurgronje : ”…Seolah sebahagian bangsa India
memeluk Islam, maka orang-orang Islam dari India turut mengambil bahagian
lalulintas dan emigrasi di Nusantara, dan mereka itulah yang memasukkan Islam
ke wilayah Nusantara. “
2. Disokong oleh kebanyakan orientalis seperti R. O. Winstedt, B. Harrison
dll.
3. Alasan yang mengukuhkan teori ini:
4. Batu-batu nisan awal yang dijumpai di A. M telah diimport dari Kambay
(Kembayat) Gujerat.
5. Peranan penting yang dimainkan oleh pedagang-pedagang Gujerat di
Kepulauan Melayu dan kesannya terhadap penyebaran Islam.
6. Tradisi kesusasteraan Melayu lebih mirip kepada tradisi India
Islam.
Kelemahan teori ini:
1. Kajian mutakhir – perhubungan di antara Alam Melayu dan Tanah Arab wujud
sebelum lahirnya Islam lagi. Tidak tepat mengatakan Islam dari India
berdasarkan batu nisan yang dijumpai menyerupai India.
2. Bukan hanya pedagang India sahaja berdagang di Alam Melayu tetapi juga
dari tempat lain seperti dari Arab dan China.
3. Tradisi kesusasteraan berkembang lewat setelah Islam lama bertapak dan
berkembang luas di India.
4. Perselisihan dari daerah mana:
5. Gujerat – persamaan batu nisan
6. Benggala – Malik al-Salih Raja Pasai I orang Benggali.
7. India selatan – ciri mistik dan sastera
8. Malabar – persamaan mazhab Shafie
1. TEORI ISLAM DARI CHINA
Berdasarkan laporan bahawa China telah menerima sejak zaman pemerintahan
Maharaja Ta’I Tsuing dari Dinasti Pang (627-650M.
2. Dikatakan bahawa Rasulullah s. a. w menghantar Wahab Abi Kabash dan
akhirnya meninggal dunia di Canton.
3. Khalifah Uthman pula menghantar Sa’ad bin Abi Waqas dan mengasaskan
sebuah masjid di Canton.
4. Prof. S. Q. Fatimi – perpindahan beramai-ramai orang Islam dari Canton
876 (atau 878) akibat pemberontakan yang berlaku hingga korbankan 100, 000 -
150, 000 orang Islam:
5. Mereka yg selamat pergi ke Alam Melayu, antaranya menurut S. Naquib ke
Kedah dan Palembang. Selain itu ke Champa, Brunei, pantai timur Tanah Melayu
(Patani, Kelantan, Terengganu & Pahang) dan Jawa Timur.
6. Hujah-hujah Di Champa terdapat dua inskripsi yang menguatkan lagi
dakwaan sesetengah ahli sejarah mengenai kedatangan Islam di bawa dari daerah
tersebut.
7. Terdapat sebuah batu nisan yang bertulis”Khat Kufi”bertarikh 1039 masihi
dah sebuah Monumen”tugu”bertarikh 1025 masihi. Pada Monumen tersebut terdapat
catatan yang berhubung dengan hukum-hukum Islam.
8. Selain itu, terdapat sebuah batu nisan yang dikatakan seorang wali Allah
keturunan Arab, bertarikh 419 H / 1028M yang dijumpai di Pekan, Pahang.
9. Batu Bersurat Terengganu yang dijumpai di Kuala Berang bertarikh 702 H /
1303 M juga dikatakan bukti yang kukuh.
10. Antara kandungan pada batu bersurat itu ialah ayat Al-Quran dan
arahan-arahan yang dikenakan ke atas orang Islam supaya mematuhi hukum
Allah.
11. Selain itu, kisah perdagangan di antara saudagar Oman dengan saudagar
China di Kedah tercatat dalam karangan seorang pelaut Arab yang bernama
Sulaiman di dalam kitabnya Akhbar-Al-Sinwal-Hind (851 M) .
12. Di dalamnya tercatat nama-nama seperti Ramni (Lamiri) , Barus (Fansur)
. Disamping itu, Ibn Khordadheh juga ada menyebut nama-nama pelabuhan yang
dinyatkan di atas dalam kitabnya yang berjudul Kitab Al-Masalik
Wal-Mamalik.
13. Bukti lain: Hubungan diplomatik dgn China
14. Bentuk masjid = pagoda di Kelantan, Melaka dan Jawa
1. TEORI ISLAM DARI TANAH ARAB DAN PARSI
Teori ini mendapat sokongan ramai pada masa kini.
2. Menyatakan kedatangan Islam ke Alam Melayu sejak abad 7M.
3. Melalui 3 tahap: Persinggahan, Pertapakan secara meluas.
4. Pengislaman ke negeri-negeri Melayu adalah langsung dari Makkah iaitu
dengan terutusnya Syeikh Ismail oleh Sharif Makkah yang singgah di Malabar
untuk mengambil 'Fakir Muhammad' (keturunan Abu Bakar Al-Siddiq) menyertainya
ke Nusantara utk mengislamkan Merah Silu dan menggunakan nama Sultan Malik
al-Salih.
5. Pengislaman Parameswara dilakukan oleh Sayyid Abdul Aziz yang datang
dari Jeddah.
6. Pengaruh Asia Barat dalam tulisan jawi, yang mana tulisan Jawi adalah
menggunakan huruf-huruf yang sama dengan huruf Arab.
7. Ada pendapat mengatakan bahawa penambahan huruf-huruf seperti ga, cha,
dari pengaruh Parsi. Sementara huruf nga pa, dan nya ialah huruf tempatan yang
di ubah suai dari huruf arab untuk memenuhi keperluan tempatan.
8. Seni khat / kaligrafi yang terdapat di masjid dan istana.
9. Seni suara seperti qasidah, marhaban, berzanji, nasyid dan
lain-lain.
10. Pengaruh bahasa Arab dalam bahasa Melayu. Di katakan lebih 7000
perkataan Arab diguna pakai dalam bahasa Melayu.
11. Seperti nama-nama hari, kertas, dakwat, murid, madrasah dan
sebagainya.
12. Selain itu penggunaan istilah sultan, khalifah, menggantikan
raja.
13. Hubungan Kerajaan Khalifah Uthmaniah dengan Alam Melayu.
FAKTOR PEMANGKIN ISLAMISASI DI ALAM MELAYU
KEUNGGULAN ISLAM
Agama yang mudah difahami.
Menekankan kesamarataan dan keadilan.
Bersifat rasional dan praktikal dalam pelbagai bidang sama ada politik,
ekonomi mahupun sosial
Mengutamakan akhlak dan kehalusan budi.
Menganjurkan kebersihan serta kesucian jasmani dan rohani.
PERANAN RAJA-RAJA / PEMERINTAH
1. Konsep pendewaan terhadap pemerintah, daulat dan derhaka tertanam dalam
jiwa. Bila pemerintah atau raja masuk Islam → rakyat pun turut masuk Islam
2. Hikayat Merong Mahawangsa -pengIslaman Kedah.
3. Hikayat Patani – pengislaman Patani.
PERKAHWINAN
1. Terdapat pedagang yang berkahwin dengan penduduk tempatan kerana
pedagang-pedagang merupakan orang kaya dan sering dikagumi penduduk
tempatan.
2. Setelah kahwin, biasanya keluarganya pun akan memeluk Islam.
3. Terdapat juga pedagang yang berkahwin dengan puteri pemerintah tempatan.
Oleh itu Islam lebih mudah tersebar.
4. Terdapat juga perkahwinan wanita Islam dengan lelaki bukan Islam.
POLITIK DAN PENAKLUKAN
1. Peperangan bukanlah satu cara untuk menyebarkan Islam sebagaimana
pendapat para orientalis:
2. Penaklukan Melaka ke atas Pahang bukanlah bertujuan untuk mengislamkan
Pahang tetapi lebih kepada matlamat politik kerana Pahang dikatakan kaya dengan
emas.
3. Pengislaman ke atas negeri yang ditakluk adalah lebih mudah di bawah
pemerintahan yang sama.
PERDAGANGAN
1. Para pedagang berdakwah mengembangkan Islam selain dari berdagang.
2. Ini dijelaskan oleh Marco Polo tentang pengislaman Perlak 1292M.
3. Peranan pegawai perdagangan dalam negeri Islam di Alam Melayu seperti
Syahbandar Melaka menyebabkan ramai pedagang masuk Islam.
PENDAKWAHAN
1. Pendakwahan para ulama dan ahli sufi lebih meluas dan berkesan.
2. Dakwah lebih mudah kerana akhlak baik mereka.
3. Semasa pemerintahan Khalifah Umar bin Abdul Aziz – hantar pendakwah ke
seluruh pelusuk termasuk Alam Melayu.
4. Abad 10M – semasa kelemahan kerajaan Bani Abasiyyah lemah ada ahli sufi
yang berdakwah keluar dari Tanah Arab. Merekalah yang memainkan peranan penting
dalam penyebaran dakwah di Alam Melayu abad 13M dan selepasnya.
5. Lahir ulama di Alam Melayu seperti Hamzah Fansuri, Abdul Rauf
al-Singkeli, Wali Songo dll.
HUBUNGAN DIPLOMATIK
1. Melaka telah menjalinkan hubungan diplomatik dengan China pada 1404
untuk melindunginya dari ancaman Siam.
2. Dasar perlindungan China terhadap negeri-negeri di Alam Melayu bertujuan
politik dan menyebarkan Islam.
3. Perlindungan terhadap Melaka memberikan impak yang sama terhadap
negeri-negeri di Kepulauan Melayu yang lain seperti Kedah, Johor, Kampar
dsb.
1. SEJARAH PENCAPAIAN TAMADUN MELAYU
Pencapaian tamadun Melayu menjadi bukti kegemilangan bangsa Melayu pada
lembaran sejarah silam. Pencapaian ini boleh dilihat daripada aspek material
(benda) , intelektual (ilmu pengetahuan) dan spiritual (agama/ kepercayaan)
PENDIDIKAN
1. Wujud pendidikan formal dan informal.
2. Wujud institusi pendidikan: masjid, madarasah, muenasah, pondok, surau,
langgar, dayah, pesantren.
3. Penulisan dan penyalinan naskhah kitab berdasarkan manuskrip Melayu
SOSIAL DAN BUDAYA
1. Budaya menulis: manuskrip Melayu
2. Budaya berpuisi: pantun & gurindam
3. Tradisi lisan: tukang cerita, tok dalang, tok selampit.
4. Budaya beradat dan pantang larang
EKONOMI
1. Pelabuhan Melaka
2. Pelabuhan Aceh
3. Pelabuhan Betawi
4. Penggunaan mata wang :
5. Mata wang Kesultanan Melayu Melaka
6. Mata wang Kesultanan Aceh
Kemunculan intelek Melayu:
1. Hamzah Fansuri
2. Shamsuddin al-Sumaterani
3. Nuruddin al-Raniri,
4. Abdul Rauf Singkel
5. Abdul Samad al-Palembani
6. Kecenderungan Sultan-Sultan mempelajari Islam:
7. Sultan Mansur Syah dalam Kesultanan Melaka
8. Sultan Alauddin Riayat Syah dalam Kesultanan Selangor
KESENIAN DAN KEMAHIRAN PEMBUATAN
1. Seni bina: rumah, masjid & wakaf
2. Seni kraftangan: tenun, anyaman, sulaman & tekat
3. Seni tekstil & seni tembikar
4. Peralatan rumah berasaskan kayu dan peralatan menulis
5. Penghayatan nilai-nilai Islam di Malaysia
1. OBJEKTIF DASAR PENERAPAN NILAI ISLAM DI MALAYSIA
Membentuk sebuah masyarakat Malaysia yang bermaruah, beridentiti kukuh dan
disegani oleh masyarakat lain
2. Menubuhkan sebuah 'negara bahagia’
3. Menghapuskan sikap yang negatif dalam menjalankan tugas yang dipertanggungjawabkan
4. Menghasilkan perkhidmatan yang bermutu.
************************
Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau, Perlis, MALAYSIA
Tel: 013-400-6206, 011-1070-4212, 04-988-2701
Email: abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
URL: abdazizharjin.blogspot.com